INVESTIGADORS

Gestors de referències: Mendeley

Mendeley és un gestor de referències integrat amb bases de dades i catàlegs de biblioteca que permet:

• Importar documents a una biblioteca personal, organitzar-los en carpetes i afegir-los etiquetes
  • Compartir documents, crear i seguir grups públics i privats, i revisar articles científics col·laborativament
  • Incloure citacions a documents de text i generar bibliografies en diferents estils (ISO, Harvard, Chicago, IEEE...)
  • Crear un perfil personal amb el currículum, publicacions, filiació, etc.

Tots els membres de la UPC tenen accés a la Mendeley Institutional Edition (MIE).

1. A la interfície web de Mendeley escull l'opció Create account
  2. Indica les teves dades d’usuari: pots fer servir qualsevol adreça de correu electrònic (UPC o no).
  3. Un cop creat el teu perfil i sense sortir de Mendeley, clica el botó eBIB del teu navegador i autentica’t amb el nom d'usuari i contrasenya de les intranets UPC. Això et permetrà gaudir dels avantatges de la Mendeley Institutional Edition (MIE) com a membre de la UPC.

Per comprovar si ja la tens:

1. A la interfície web de Mendeley escull l'opció Settings & privacy del menú superior, al costat del perfil i la foto.
  2. Escull l'opció Subscription.
  3. A la pestanya Packages, ha d'aparèixer Mendeley Institutional Edition

Des de Mendeley, clica el botó eBIB i autentica’t amb el nom d'usuari i contrasenya de les intranets UPC. Gaudiràs de més prestacions que si uses la versió gratuïta:

• Biblioteca personal de fins a 100 GB
  • Emmagatzematge per a grups d’investigació fins a 100 GB
  • Grups privats il·limitats de fins a 100 persones cada un
  • Recomanacions d'articles a partir de la teva biblioteca personal amb Mendeley suggest
  • Des de Papers, enllaç al text complet via UPC (Find this paper at)

Per crear i organitzar la teva col·lecció de referències i documents:

1. Descarrega Mendeley Desktop des del botó Downloads: Reference manager o Download. Pots:
  • arrossegar-hi fitxers PDF per introduir de manera immediata la referència bibliogràfica
  • subratllar i afegir notes als documents mentre els llegeixes
  • compartir-los de manera privada amb col·legues

Recorda sincronitzar sempre la base de dades abans de tancar la sessió!

1. Des del Mendeley Desktop, ves al menú Tools i descarrega:
  • Web importer
    • S'instal·la a les adreces d'interès del navegador per importar referències i documents automàticament des de bases de dades.
  • MS Word Plug In, Libre Office
    • Permet afegir citacions als teus documents de text.

Consulta si una base de dades permet exportar a Mendeley.

Si no es poden importar citacions amb el Web importer, descarrega-les en un fitxer RIS (Bibliographic Software) o BibTeX. Arrossega’l fins al Mendeley Desktop per finalitzar el procés.

Per generar les referències en català i en castellà segons la ISO 690:

1. Descarrega i instal·la el format corresponent al sistema d'ordenació emprat a la bibliografia ("nom i data" o numèric) al Mendeley Desktop.
  2. Per instal·lar-lo, copia i activa les adreces següents a una nova pàgina del navegador (preferiblement que no sigui Google Chrome, que no descarrega el fitxer):

Sistema nom i data català: mendeley://csl://http://csl.mendeley.com/styles/5150531/iso690-author-date-cat

Sistema numèric català: mendeley://csl://http://csl.mendeley.com/styles/5150531/iso690-numeric-cat

Sistema nom i data castellà: mendeley://csl://http://csl.mendeley.com/styles/5150531/iso690-author-date-spi

Sistema numèric castellà: mendeley://csl://http://csl.mendeley.com/styles/5150531/iso690-numeric-spi

Per treballar amb LaTeX:

1. Entra a Mendeley Desktop i selecciona el menú Tools > Options > BibTeX.
  2. Es crearà un fitxer BibTeX al PC amb la teva col·lecció de referències.
  3. Aquest fitxer s’actualitzarà cada vegada que facis canvis a Mendeley Desktop.

Consulta el procediment complet. També disponible en vídeo.

Si ja disposes d’ORCID, pots incloure automàticament les publicacions que tinguin DOI al teu compte de Mendeley, activant la icona Works > Link Works.

També es poden incloure amb un fitxer BibTeX (.bib), fent clic a Works > Link BibTeX.

Per extreure el fitxer BibTeX des de Mendeley:

1. Entra a Mendeley Desktop
  2. Dins la carpeta My publications selecciona totes les referències
  3. Fes clic al botó dret i tria l'opció Export
  4. Guarda el fitxer en format BibTex (*.bib)
  5. Entra a ORCID
  6. Tria Add works i l'opció Import BibTex
  7. Carrega el fitxer des del botó Choose file

Si tens les teves dades i publicacions a ORCID i les vols exportar al teu perfil de Mendeley:

1. Entra a Mendeley
  2. Dins del teu perfil, selecciona Create or Connect your ORCID ID.

Pots afegir citacions a un text que estiguis editant a Atenea.

1. A Mendeley Desktop, obre View Citation Style i tria el format bibliogràfic.
  2. Selecciona les referències que vols citar i arrossega-les fins al text que estàs escrivint a Atenea.

Si tens una base de dades en un altre gestor (RefWorks, EndNote, Zotero...) pots migrar-la a Mendeley. Consulta la guia d'ajuda per migrar-la.

Altres gestors:

Darrera actualització: 19/11/2019