ACTUALITAT

El matemàtic/matemàtica de la setmana

El matemàtic/matemàtica de la setmana és una nova secció a les xarxes socials de la Biblioteca FME, amb la col·laboració de l'assignatura història de la matemàtica, que té com a objectiu donar a conèixer als estudiants de l'FME els matemàtics/matemàtiques més rellevants de la història.

Aquesta setmana el matemàtic és Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716). Filòsof, científic, matemàtic, lògic, diplomàtic, jurista, bibliotecari i filòleg, alemany, Leibniz va desenvolupar el càlcul diferencial, independentment d'Isaac Newton. Inventà la calculadora de Leibniz. Fundà l'Acadèmia de les Ciències de Berlín. Va desenvolupar el sistema numèric binari, base de la lògica dels ordinadors actuals. Va elaborar la idea de l'optimisme, doctrina segons la qual el món en què vivim és el millor dels mons possibles. Leibniz va ser, juntament amb René Descartes i Baruch Spinoza, un dels tres racionalistes més importants del segle XVII. De totes maneres la seva filosofia també es basa en la tradició escolàstica i anticipa la lògica moderna i l'anàlisi.